De videoer, du og børnene ser på YouTube, er ofte foreslået af platformens algoritme. Algoritmens job er at vise brugeren det indhold, der får dig til at blive længst muligt på platformen. Det kan potentielt være videoer, du ikke ønsker, at dit barn skal se.
Taler du med dit barn om, hvad det ser?
Har I talt om?
Hvad har du set i dag? Spørg ind til videoer og indhold, gerne i detaljer. Kan I f.eks. blive enige om, hvad der er godt indhold, og hvornår indhold kan være ubehageligt at se – specielt hvis man ikke selv har valgt det? Hvad kan dit barn gøre, hvis det oplever noget grænseoverskridende?
Ansvarlighed
Forældre er ansvarlige for at skabe en rar afvikling af tiden omkring spisetid i en travl hverdag, og der kan digital underholdning være en hurtig løsning. Derfor er det også dit ansvar at sikre, at dit barn ikke kommer ud for grænseoverskridende oplevelser online.
Velfærd
Der er mange sjove og lærerige videoer på YouTube, som børn nyder godt af at fordybe sig i. Men ofte fortæller børn ikke deres forældre om de dårlige oplevelser på nettet, fordi de skammer sig eller er bange for at miste den eftertragtede skærmtid.
Forældre er ansvarlige for at skabe en rar afvikling af tiden omkring spisetid i en travl hverdag, og der kan digital underholdning være en hurtig løsning. Derfor er det også dit ansvar at sikre, at dit barn ikke kommer ud for grænseoverskridende oplevelser online.
Der er mange sjove og lærerige videoer på YouTube, som børn nyder godt af at fordybe sig i. Men ofte fortæller børn ikke deres forældre om de dårlige oplevelser på nettet, fordi de skammer sig eller er bange for at miste den eftertragtede skærmtid.